tag:blogger.com,1999:blog-4642532535184854887.post6939697273254709007..comments2023-10-12T12:27:54.120+02:00Comments on Fides Catholica: Vad är Bibeln?Symeonhttp://www.blogger.com/profile/00839844786845672814noreply@blogger.comBlogger79125tag:blogger.com,1999:blog-4642532535184854887.post-26943843600905931352008-05-15T23:45:00.000+02:002008-05-15T23:45:00.000+02:00Steve sa...:Spaltbredd och läsbarhet -- ska det va...Steve sa...:<BR/>Spaltbredd och läsbarhet -- ska det vara något problem för läsaren? Man ändrar texten med Ctrl Plus för att få "grova ord", Ctrl Minus för mindre bokstäver, och Ctrl Noll för normalläge. Gäller Firefox, och även den Internet Explorer jag testade.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4642532535184854887.post-26729993876911127272008-05-15T19:14:00.000+02:002008-05-15T19:14:00.000+02:00Ja, några av de synpunkter som LF har skulle autom...Ja, några av de synpunkter som LF har skulle automatiskt åtgärdas med wordpress. Vill man göra det enkelt för sig så tar man wordpress.com, vill man göra det mer proffsigt så väljer man wordpress.org (som Aletheia).<BR/><BR/>Att byta när man väl har offentliggjort en blogg är ju lite besvärligt, men om man samtidigt registrerar en ny domän så kan man ju byta hotell samtidigt.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4642532535184854887.post-73600715356411328952008-05-14T19:57:00.000+02:002008-05-14T19:57:00.000+02:00Lars Flemström säger:Det kan nog vara klokt att vä...Lars Flemström säger:<BR/>Det kan nog vara klokt att vänta och samla erfarenheter, innan större förändringar görs. <BR/><BR/>Men det är läsbarheten och användarvänligheten för kommentatorerna som avgör om en blogg ska bli en succé. En del av svaren påminner om bussbolaget som frågade sina trogna passagerare varför inte fler åker. Man borde ha frågat de som inte åker!<BR/><BR/>Enligt läroböcker i ämnet stannar surfare c:a 20 sekunder, innan de bestämmer sig för att antingen stanna krav eller surfa vidare. Den som efter detta första avgörande, har bestämt sig för att stanna kvar, tar ett nytt beslut inom ett par minuter. Vägen är då fortfarande lång tills någon blir en regelbunden läsar. <BR/><BR/>Vad surfare minns efter dessa första besök är något med katoklsk tro, och inte hela webbadressen. <BR/><BR/>Om syftet med bloggen är att ge svar på frågor om katolsk tro, och inte bara vara ett allänreligiöst debattforum av dagsländekaraktär, måste man kunna söka i tidigare debatter. <BR/><BR/>Det är utmärkt att bloggen drivs av katolska lekmän, som kan ta miste eller ha privata uppfattningar, vi kan då få en debatt som inte både speglar meningsskiljaktligheter inom kyrkor och mellan kyrkor. Men innan debattämnet avslutas bör nog ändå Kk:s officiella syn på frågan redovisas på ett lättbegripligt sätt.<BR/><BR/>Många av de inlägg om Kk, som protestanter har gjort på Aletheia, borde göras på katolsk-tro i stället, om syftet bara är en seriös debatt eller en seriös argumention för de egna åsikterna - och inte att ta heder och ära av de som tror annorlunda och utmåla dem som skökor.<BR/><BR/>Jag tror säker att en blogg av det här slaget kan vinna en del proselyter för katolicismen - men i andra fall kommer det att stanna vid en bättre ömsesidig förståelse och ett fördjupat ekumeniskt samarbete kring alla kristnas gemensamma tro.<BR/><BR/>Vilken blogg hetsar mot ledande frikyrkopastore?<BR/>L FAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4642532535184854887.post-49132646246630437752008-05-14T17:12:00.000+02:002008-05-14T17:12:00.000+02:00Jeg som har en google-blogg og sammen med flere ha...Jeg som har en google-blogg og sammen med flere har en world-press blogg, vil anbefale worldpress-bloggen om det er diskusjonene som er viktige. <BR/><BR/> Google-bloggen liker jeg fordi der kan man variere mer med skrifter, ha flere farger, mys-pys på kantene osv.<BR/><BR/>Men skal man tenke på de som debaterer, så bør man velge World-press, for den er så mye enklere! ;)<BR/>Den har jeg også bare hørt positivt om!<BR/>Jeg har også hørt om de som hara blitt borskjemte med worldpress som ikke orker å debatere på google, fordi de krangler sånn!<BR/>( bare for meg nå har jeg måtte skrive løsenordet på nytt to ganger, og på worldpress trenger man ikke skrive sitt navn engang om man har gjort det engang før )RUDIEhttps://www.blogger.com/profile/01712577648464739409noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4642532535184854887.post-46355099850336279562008-05-14T14:08:00.000+02:002008-05-14T14:08:00.000+02:00@LF:jag ska försöka bemöta dina synpunkter i ordni...@LF:<BR/>jag ska försöka bemöta dina synpunkter i ordning.<BR/><BR/>adressen<BR/>Jag vet inte om det är någon tröst, men man behöver inte ha med "www." i adressen. Jag tycker adressen är enkel att komma ihåg för dem som vill återkomma till sidan men av någon anledning inte bokmärker sidan. Själv är jag bortskämd med autoifyllning i adressfältet, men det kanske inte finns i andra webbläsare? Så länge vi inte har en egen domän tycker jag att adressen är bra. Men det alternativet väntar vi med till dess sidan växt i storlek och förhoppningsvis även i <BR/><BR/>läslighet<BR/>Är spaltbredden ett stort problem? Vi kan nämligen inte ändra den utan att manuellt ändra i html-mallen för sidan. Men tycker många att det är ett problem får vi naturligtvis försöka åtgärda det. En annan aspekt är att spaltbredden i mallen är tänkt att passa så många vanliga skärmupplösningar som möjligt, vilket kan vara en anledning att inte ändra på den. <BR/><BR/>problem att skicka inlägg<BR/>Det här problemet förstår jag inte - du har ju skrivit ett flertal kommentarer - var i processen uppstår problemen? <BR/><BR/>Länkar till viktiga/populära inlägg<BR/>Absolut. Bra förslag. Införs.<BR/><BR/>Länkar till referenslitteratur<BR/>Också bra förslag. Vi ska försöka hitta användbara och tillförlitliga länkar att lägga i sidomenyn.<BR/><BR/>Kommentatorers möjlighet att skapa debatter<BR/>Jag ser poängen i att renodla diskussioner så att det blir överskådligt, men å andra sidan är främsta poängen med bloggen att förklara, inte att debattera. Å tredje sidan kan debatter lyfta fram vad som behöver förklaras... Tänker du dig något i stil med Aletheias "500-salen" eller hur föreslår du att problemet konkret skulle lösas?<BR/><BR/>Gästskribenter<BR/>Kan vara en bra idé. Bara vi hittar lämpliga personer så. Vi får diskutera saken<BR/><BR/>slutkläm<BR/>denna kommentar i sig själv är ett argument för att man borde ha något annat ställe än de regelrätta inläggen att diskutera offtopic-ämnen på. Så det får vi absolut försöka hitta en lösning på.Symeonhttps://www.blogger.com/profile/00839844786845672814noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4642532535184854887.post-19273554059915359962008-05-14T08:32:00.001+02:002008-05-14T08:32:00.001+02:00Are och LarsTack för er input, vi skall se vad vi ...Are och Lars<BR/>Tack för er input, vi skall se vad vi kan göra.<BR/><BR/>Allt gott!Tuvehttps://www.blogger.com/profile/03153147396938592733noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4642532535184854887.post-33767888366372356682008-05-14T08:32:00.000+02:002008-05-14T08:32:00.000+02:00AreTack för ditt klargörande svar. Jag delar i sto...Are<BR/>Tack för ditt klargörande svar. Jag delar i stort sett din inställning. <BR/><BR/>Allan<BR/>Mina frågor till Are utgick ifrån hans tidigare kommentar.<BR/><BR/>Att översätta bibeln är naturligtvis en prekär uppgift. Jag är fullständig novis på det området men kan ju ägna mig åt tyckande ändå ;) <BR/><BR/>Jag tycker det är väsentligt att se hur de första kristna tolkade och förstod det som skrivits (och sagts) i olika frågor, då man skall översätta bibeln. Jag skulle väl m a o tillhöra dem som anser att det konfessionella är väsentligt. Det är ju trots allt vad författarna hade för avsikt med det som (med den Helige Andes hjälp) skrevs som är det väsentliga. Det är också därför som jag tror att vi inte kan negligera Traditionen, i vilken bibeln är en del.<BR/><BR/>Allt gott!Tuvehttps://www.blogger.com/profile/03153147396938592733noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4642532535184854887.post-20960839024005424902008-05-14T00:01:00.000+02:002008-05-14T00:01:00.000+02:00Tuve,For å utdype mitt svar ytterligere:I praksis ...Tuve,<BR/><BR/>For å utdype mitt svar ytterligere:<BR/><BR/>I praksis alle kristne søker hjelp til å forstå Bibelen. Svært få gjør seg opp en mening om Bibelen på egen hånd. Derfor tror jeg oversettlelsesvariantene har langt mindre betydning enn den undervisning som foregår i kristne miljøer.<BR/><BR/>Dertil tror jeg at svært få oversettelsesvarianter berører viktige lærespørsmål. De blir mer som berikende synonymer å regne.Are Karlsenhttps://www.blogger.com/profile/06746342389461853976noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4642532535184854887.post-6880092863314615632008-05-13T23:51:00.000+02:002008-05-13T23:51:00.000+02:00Jeg er helt enig i at www.katolsk-tro.blogspot.com...Jeg er helt enig i at www.katolsk-tro.blogspot.com er et utmerket initiativ. Jeg har allerede lært mye om katolisismen gjennom det som skrives her.<BR/><BR/>Men jeg er ikke enig med L F at Blogger som plattform er et dårlig valg. Men jeg er kanskje ikke helt objektiv, siden jeg har valgt den samme plattformen selv.<BR/><BR/>Det jeg finner aller mest positivt med Blogger, er muligheten til å få alle kommentarer som epost. Det gjør at det blir en fin flyt i dialogen og gjør det enkelt å holde seg oppdatert.<BR/><BR/>Jeg har aldri behov for å skrive den lange webadressen. Jeg bare klikker på bloggnavnet i epostene jeg mottar, og så kommer bloggen automatisk opp. Dessuten er min webleser satt opp slik at jeg bare behøver å skrive de første bokstavene i adressen, så kommer resten opp av seg selv.<BR/><BR/>Å skrive innlegg bruker jeg å gjøre i en tekstbehandler, og så kopiere og lime det inn i kommentarfeltet.<BR/><BR/>Ellers synes jeg L F har mange interessante forslag til forbedring av bloggemiljøet.<BR/><BR/>Jeg er glad for at både katolske og protestantiske kristne gjennom denne og andre blogger får mulighet til å samtale om vår felles tro på den treenige Gud!Are Karlsenhttps://www.blogger.com/profile/06746342389461853976noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4642532535184854887.post-44636427716040887112008-05-13T23:33:00.000+02:002008-05-13T23:33:00.000+02:00Tuve,Nei, jeg mener ikke det er positivt at Jehova...Tuve,<BR/><BR/>Nei, jeg mener ikke det er positivt at Jehovas Vitner gjør sin egen bibeloversettelse hvor det står at Ordet var en gud. Jeg er redd for at det kan forføre mennesker til et galt forhold til Jesus.<BR/><BR/>At Jehovas Vitner velger å gi ut sin egen bibeloversettelse med sterke teologiske avvik håper jeg virker avslørende og som en advarsel for folk i alminnelighet.<BR/><BR/>Bortsett fra slike alvorlige avvik, mener jeg det er uunngåelig at det finnes ulike meninger om Bibelens innhold. Den måten Gud har valgt å gi oss sitt Ord på, har gjort det umulig at det ikke oppstår ulike meninger.<BR/><BR/>Mangfoldet i manusskripter med en viss forskjell dem i mellom, behovet for i det hele tatt å gjøre oversettelser og også ta hensyn til tidskoloritt og kulturelle hensyn, gjør det nødvendig med alternative oversettelser. Personlig har jeg ikke noe problem med det. Dersom en gitt religiøs institusjon skulle hatt monopol på bibeloversettelse, er jeg redd det ville virke korrumperende.Are Karlsenhttps://www.blogger.com/profile/06746342389461853976noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4642532535184854887.post-62727816902475940792008-05-13T19:52:00.000+02:002008-05-13T19:52:00.000+02:00Lars Flemström säger:www.katolsk-tro.blogspot.com,...Lars Flemström säger:<BR/>www.katolsk-tro.blogspot.com, är ett utmärkt initiativ, som nu varit igång ett tag. Att katolska lekmän, som inte gör anspråk på att veta allt, stor bakom, har givit en mer jämlik debatt, som jag uppfattar som ett ömsesidigt givande och tagande, i stället för pajkastning. Tonen är mer respektfull och saklig, och ny skribenter hittar hit.<BR/><BR/>Däremot är själva blogverktyget en källa till irritation. Det är onödigt många ord i webbadressen. Varför inte betala en slant för en enklare adress? Det är svårt att läsa och skriva, spaltbredden äör för smal, svårt att kolla tillbaka vad den skrivit, vars inlägg man svarar på, och det förekommer att skribenter talar förbi varandra. Det är krångligt att skicka inlägg, har fortfarande inte kommit på hur man gör, då jag dessutom har en del dataproblem.<BR/><BR/>En annan, enligt min mening, ganska allvarlig, nackdel är att nya inlägg snabbt förpassar gamla inlägg ut ur det omedelbart läsbara utrymmet på skärmen, med följd att intressanta debatter slutar för fort. Förutom ett arkiv månad för månad, vore det bra med klickbara länkar till särskilt intressanta debatter tidigare månad.<BR/><BR/>Det vore bra med länkar till referenslitteratur till debatten, såsom Bibeln (inkl Vulgatan, den latiska versionen), den katolska katekesen och andra katolska dokument, ordförklaringar (alla kan inte tala "katolska" ekumeniska dokument och de lutherska beännelseskrifterna, mm.<BR/><BR/>Visst kräver detta mycket arbete och en del pengar. En stor del av framgångarna med Aletheia tror jag dock beror på att det är ett lättanvänt diskussionsforum.<BR/><BR/>Ni bör nog också ta ställning till frågan om kommentatorerna ska ha möjlighet att starta egna debatter (tveksama då det lätt flyter ut och kan utnyttjas i illvilligt syfte), eller om ni ska uppmana till gästinlägg som ni beslutar om de ska publiceras, eller om det bara ska vara möjligt att kommentera sådant som ni själva skriver. Sistnämnda alternativ kräver att man är på hugget, och snabbt lägger ut inlägg i rykande färska frågor. Men ni är ju så många, så att någon hela tiden kan ha jour.<BR/>L FAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4642532535184854887.post-44023910693504741032008-05-13T17:34:00.000+02:002008-05-13T17:34:00.000+02:00Vad ska en bibelöversättning prioritera: språklig ...Vad ska en bibelöversättning prioritera: språklig korrekthet eller konfessionell korrekthet? <BR/><BR/>En del människor eftersträvar språklig korrekthet så att Bibeln återger vad grundtexten säger. Andra eftersträvar konfessionell korrekthet så att Bibeln stämmer överens med en viss kristendomstolkning. <BR/><BR/>Hur ska exempelvis Matt 16:18 översättas? Enligt den grekiska grundtexten säger Jesus "Och jag säger dig att du är Petrus, och på den klippan ska jag bygga min församling". Bibel 2000 har skjutit in ett extra "Klippan": "Och jag säger dig att du är Petrus, Klippan, ...". Är detta en språkligt korrekt översättning? Jag menar att så inte är fallet. Vill man lyfta fram att Petrus är en maskulin form av ordet för klippa (petra) så är det bättre att göra det i en separat fotnot. Är det en konfessionellt korrekt översättning? En del skulle kanske anse det. Den översättning som finns i Bibel 2000 kan användas som stöd för uppfattningen att Jesus skulle bygga sin församling på lärjungen Petrus. Denna uppfattning har i sin tur gett tolkningen att Jesus sagt att han skulle bygga sin församling på Petrus och dennes efterträdare på biskopsstolen i Rom.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4642532535184854887.post-15375714974327596332008-05-13T11:33:00.000+02:002008-05-13T11:33:00.000+02:00AreÄr det positivt att det i Jehovas vittnes övers...Are<BR/>Är det positivt att det i Jehovas vittnes översättning av bibeln står att "Ordet var <I>en</I> gud"? <BR/><BR/>Är det positivt att en del bibelöversättningar är direkt motstridiga mot andra bibelöversättningar när det gäller centrala verser? Är det positivt att vissa översättningar direkt avviker från grundbetydelsen i originaltexterna? <BR/><BR/>Kan de alla vara korrekta översättningar? Om de inte alla är korrekta, är det då positivt att det finns inkorrekta översättningar?<BR/><BR/>På vilket sätt kan det leda till en ökad samsyn om vad som är och vad som inte är sant? <BR/><BR/>På vilket sätt är det positivt för en enskild eller grupp protestant/er, som inte förlitar sig till andra kristnas vittnesbörd, utan själv vill avgöra utifrån sin bibel(-översättning) vad som är och vad som inte är sant? <BR/><BR/>Hur skall den som inte kan läsa grundtexten kunna veta vilken översättning som är den riktiga? Är det positivt att inte kunna veta det?<BR/><BR/>Jag kan inte förstå hur du tänker, förklara gärna...<BR/><BR/>Allt gott!Tuvehttps://www.blogger.com/profile/03153147396938592733noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4642532535184854887.post-7313724910222680182008-05-12T23:24:00.000+02:002008-05-12T23:24:00.000+02:00Inte för att jag vill verka petig, men som någon a...Inte för att jag vill verka petig, men som någon anmärkte ovan, så är det teologiskt sett "Gudaföderska" som är Jungfru Marias avgörande "titel" när det gäller förhållandet till Sonen. Inte "Guds Moder" - även Nestorios accepterade detta utryck. Det var med anledning av Gudaföderske-aspekten som Efesos-kociliet sammankallades. <BR/><BR/>Sen är visserligen "Guds Moder" ett accepterat ordval det också - faktum är att på alla (bysantinska?) ikoner föreställandes Maria, så står förkortningen "MP TY" (fast med grekiska bokstäver förstås), d.v.s., Mater Theou, alltså: Guds Moder. Det skulle vara intressant att få en förklaring till detta, att bysantinarna, som framförallt använder "Gudaföderska", på ikonerna väljer att skriva "Guds Moder". Inte för att det är något dåligt, men det är intressant:)Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4642532535184854887.post-47844120991580105422008-05-12T22:21:00.000+02:002008-05-12T22:21:00.000+02:00När nu Andy, som är en i Aletheia-gänget, har träf...När nu Andy, som är en i Aletheia-gänget, har träffat Ulf Ekman, har en de mest otrösliga gästskribenterna svarat: "Den enda som riskerar något i en fortsatt dialog är du själv." Samma person fortsätter sedan: "Vem ska vi missionera om 95% är döpta och redan upptagna i dKK". <BR/><BR/>Det är ju rena bilhandlarteolgin! Om kunden redan har bil, måste han byta bil. Volvo går omkull om sydeuropéerna fortsätter att köra Fiat. Därför skickar vi "missionärer" till katolska länder! <BR/><BR/>Sedan svarar en annan av extremprotestanterna att man inte kan vara "solokristen", vilket är helt riktigt, men fortsätter sedan: "Jag ställde frågan till Stefan Svärd" (som är pastor i Evangeliska frikyrkan om jag minns rätt.) Har EFK ockå börjat köra italienskt? Varenda svensk borde väl veta att italienare inte kan göra bilar!<BR/><BR/>Vad det egenligen handlar om är från Sverige utsändare "missionärers" rätt att vinna proeslyter i andra länder genom grovt förtal av lokala religiösa ledare och deras läror. Vilket inte bara förekommer i katolska länder, utan även i muslimska länder, med förödande resultat för de kristna minoriteterna i de länderna. Det är dem, som muslimska extremister hämnas på. <BR/><BR/>Orientaliska kyrkor, som grundades av Jesu egna lärjungar, håller nu på att utplånas, med bidrag av s k missionärer från Nordeuropa och USA. Hela den svenska kristenheten måste slå näven i bordet mot detta självtjäneri, detta att tjäna pengar på hatpredikningar till utlandsresor och lyxliv.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4642532535184854887.post-58187877339920613052008-05-12T21:47:00.000+02:002008-05-12T21:47:00.000+02:00Lars Flemström sägerSymeonSåvitt jag vet kan ingen...Lars Flemström säger<BR/>Symeon<BR/>Såvitt jag vet kan ingen bli utesluten ur Kk, däremot exkommunicerad. Jag betvivlar dock starkt att man kan bli exkommunicerad p.g.a. av en annan åsikt i lärofrågor - inte ens om man försökt sprida den. Luther blev inte exkommunicerad enbart för sina åsikters skull. <BR/><BR/>Hela Sverige exkommunicerades 1520, vilket av Kristian Tyrann användes som förevändning för Stockholms blodbad samt morden på munkarna i Nydala kloster. Utan detta interdikt (som exkummunicering av ett helt land kallas) hade Sverige säkerligen stannat inom Kk. Enligt min mening var detta interdikt djupt orättfärdig, och i varje fall en helvild felbedömning nere i Rom av nordeuropeiska förhållanden. Rom sänkte den heliga Birgittas hemland!<BR/><BR/>Läroämbetets främsta uppgift anser jag vara att förvalta kyrkans Tradition (både den muntliga och skriftliga) och föra den oförvanskad vidare till kommande generationer. Den auktoritativa förklaringen av den kristna tron kommer av den apostoliska successionen. Bevarandet ser jag som viktigare än fördjupningen av läran. <BR/><BR/>Men, javisst, läroämbetet faställer vilka fördjupningar som överensstämmer med Traditionen. När det gäller fördjupningen i sig, är nog många frikyrkpastorer lika duktiga som många katolska teologer. Därför ska dessa pastorer naturligtvis finnas med i den ekumeniska processen - vilket Aletheia-gänget försöker uppresa deras samfund emot.<BR/><BR/>Sedan måste man nog tänka på att, om varje generation ska fördjupa läran, så kommer alla fördjupningarna till slut att fylla flera Vatikan-bibliotek, så att ingen vet vad som gäller. Och då är det kanske läge för en ny "luthersk rensning"?<BR/><BR/>Är kyrkan verkligen ständigt ofelbar i lärofrågor - eller består ofelbarheten i att kyrkan korrigerar sig när den gått vilse. Peter Halldorf menar ju att även de protestantiska kyrkorna är uttryck för Andes ingripande i historien. Jag tror att den ekumeniska processen är en del av ofelbarheten, att de behövs för att korrigera det som var fel.<BR/><BR/>Det är kanske en katolsk självbild att alla protestanter, som förespråkar en återförening, har kommit til insikt om att deras egna kyrkor har fel och Kk har rätt (i allt). Men vi har snarare insett att diskussionen bör hållas inom (den återförenade) kyrkan.<BR/>L FAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4642532535184854887.post-55733238090221366202008-05-12T20:42:00.000+02:002008-05-12T20:42:00.000+02:00@Allan:Visst kan läroämbetslösa människor fördjupa...@Allan:<BR/>Visst kan läroämbetslösa människor fördjupa och tydligare förklara sin tro, kanske även som samfund - men ingen förklaring eller fördjupning kan i ett sådant sammanhang anses vara auktoritativ, utom för de individer som personligen väljer att tolka dem som gudomligt inspirerade. Det saknas en slutgiltigt fastställande funktion, vilket innebär att tron ytterst blir godtycklig, upp till den enskilde att definiera.<BR/><BR/>Vad gäller exemplet om "frågan" om kvinnliga präster är saken slutgiltigt avgjord, vilket Tuve skrivit om på sin egen blogg:<BR/>http://avemarisstella.blogspot.com/2008/03/har-kyrkan-tagit-slutgiltigt-stllning-i.html<BR/><BR/>personligen tyckte jag att hans artikel var lite lång, så vill du läsa bara huvudinnehållet så har jag lagt upp det på min blogg:<BR/>http://nerammah.blogspot.com/2008/03/kvinnliga-prster-ofelbart-omjligt.html<BR/><BR/>Kontentan är iaf att Kyrkan slutgiltigt fastslagit att Kyrkan inte kan viga kvinnor till präster. Så kallar man sig katolik och vill ha kvinnliga präster så får man antingen finna sig i att Kyrkan ofelbart har slagit fast att man har fel eller byta samfund.<BR/><BR/>Men visst finns det folk som tror att Kyrkan kan ändra sig i frågan. Dessa människor ber jag för och hoppas att de hittar något positivt och fruktbart att lägga sin energi på istället. Jag hoppas också att det är i brist på kunskap som de tror fel, och inte i trots. Men även om så skulle vara fallet - så länge de inte förleder folk att dela deras missförstånd är de enligt mig harmlösa. Delar de Tron i övigt finns det ingen anledning att formellt utesluta.<BR/><BR/>/SymeonSymeonhttps://www.blogger.com/profile/00839844786845672814noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4642532535184854887.post-20746541644230588952008-05-12T19:05:00.000+02:002008-05-12T19:05:00.000+02:00Lars Flemström säger:Katolska kyrkan är inte känd ...Lars Flemström säger:<BR/>Katolska kyrkan är inte känd för snabba ändringar i sina åsikter, och är därmed betydligt mindre politiskt vindkänslig än samtliga de protestantiska samfunden, möjligen med undantag för Jehovas vittnen, som helt har vänt politiken ryggen. Som världskyrka är Kk betydligt mindre påverkbar av de politiska vindkantringarna i ett enskilt land än både de lutherska (f.d.) statskyrkorna och frikyrkosamfunden. <BR/><BR/>Den extrema antikatolismen som torgförs av Aetheia, är politisk och inte teologisk - ett försök att utnyttja den statliga indoktrineringen av skolbarn, som fortfarande förekom för 50 år sedan, i syfte att splittra ffa pingströrelsen genom att låtsas företräda en ursprunglig pingströrelsefromhet.<BR/><BR/>I det förgångna har det emellertid varit rejäla politiska stormar mot Kk. Utbrytningen av de lutherska (f.d.) statskyrkorna ur Kk var snarare politikernas än de lutherska teologernas verk. Utan politisk inblandning borde det har varit möjligt att hantera schismen inom kyrkan.<BR/><BR/>Men det har faktiskt stormat ännu värre i Sydeuropa, med t ex påvar som hållits i fångenskap, de italienska handelshusens försök att styra påvevalen, spantska statens övertagande av inkvisitionen, massmorden på katolska präster under franska revolutionen o.s.v. <BR/><BR/>Franska statens linje har under århundraden varit att påven endast skulle vara en symbolisk ledare för den katolska kristenheten, medan den territoriella kyrkoorgansiationen i varje land skulle vara underställd staten, som i de protestantiska länderna.<BR/><BR/>Att Kk långsiktigt ändå lyckats hävda sitt oberoende, är i hög grad klostrens förtjänst. Det är nämligen svårare att politiskt kontrollera de internationellt organiserade klosterordnarna än den geografiskt organiserade stifts- och församlingsstrukturen.<BR/><BR/>Det är dörför anmärkningsvärt att Aletheia-gänget hetsar mot klosterväsendets återkomst i Sverige. Historiskt har flera reformrörelser utgått från just klostren, Luthers reformation ej undantagen.<BR/>L FAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4642532535184854887.post-24439447463926268712008-05-12T18:16:00.000+02:002008-05-12T18:16:00.000+02:00Symeon skriver:"Dessutom är den katolska Tron leva...Symeon skriver:<BR/>"Dessutom är den katolska Tron levande och kan auktoritativt fördjupas och förklaras vidare, till skillnad från hos de läroämbetslösa samfunden, där meningsskiljaktigheter leder antingen till kompromiss eller splittring, eftersom ingen otvetydig auktoritet kan avgöra vem som har rätt."<BR/><BR/>Här anser jag att du gör en alltför grov generalisering: även de "läroämbetslösa" samfundens tro kan fördjupas och förklaras vidare. <BR/><BR/>Att Katolska kyrkan, trots motsatta åsikter i exempelvis frågan om kvinnliga präster, inte har splittrats kanske beror på att Katolska kyrkan haft större tålighet för interna motsättningar? Jag tänker mig då en tydlig linje utåt samtidigt som man tillåtit mångfalden av åsikter inom samfundet. Jag är i detta fall en utomstående betraktare, så jag bara gissar.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4642532535184854887.post-32591946615306359872008-05-12T16:31:00.000+02:002008-05-12T16:31:00.000+02:00Tuve,At tilgangen på flere bibeloversettelser skul...Tuve,<BR/><BR/>At tilgangen på flere bibeloversettelser skulle være noe problem, er fremmed for meg. Tvert i mot tror jeg det kan bidra til en dypere forståelse av og bevisstgjøring omkring Skriften. Debatt om Bibelen er bare postivt.Are Karlsenhttps://www.blogger.com/profile/06746342389461853976noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4642532535184854887.post-44107074898099557432008-05-12T12:33:00.001+02:002008-05-12T12:33:00.001+02:00@Allan, om påvens ställning som splittrande fråga:...@Allan, om påvens ställning som splittrande fråga:<BR/><BR/>I fallet schismen mellan öst och väst kan man diskutera hur religiös den splittringen var, och i frågan du väcker, om det verkligen var någon allvarlig splittring - vi tror ju fortfarande i allt väsentligt likadant, även om våra mässor och gudstjänster har olika språk och ser något olika ut. <BR/><BR/>splittringen inom ortodoxin har mer med relationen till sekulär makt att göra (nyligen återförenade ryska ortodoxa kyrkorna t.ex.).<BR/><BR/>I fallet med protestantismen var det ju ett engångsutropande av "non serviam", där påven var en av många frågor. Jag kan inte påminna mig om att jag hört talas om att några <I>inomprotestantiska</I> splittringar (men jag känner inte till alla av de tusentals det rör sig om) skulle ha handlat om påvens ställning.<BR/><BR/>Man kan ta upp anglikanerna, men det var ingen splittring utan även där en ovilja att böja sig under Sanningen, då den enbart handlade om Henrik VIII:s böjelse till äktenskapsbrott. <BR/><BR/>Inom Kyrkan själv förekommer det då och då meningsskiljaktigheter om hur påveämbetet bäst "borde" utövas, men dessa är knappast splittringsskapande.<BR/><BR/>Katolska Kyrkan har hållit sig förhållandevis enad, representerar trots en tusen år gammal schism och ett flertal protestantiska revolutioner för 500 år sedan ett enda enat samfund som ensamt står för hälften av världens kristna. Dess tro delas till 99% med de ortodoxa kyrkorna och till stora delar med anglikanerna och högkyrkliga andra protestanter. <BR/><BR/>Dessutom är den katolska Tron levande och kan auktoritativt fördjupas och förklaras vidare, till skillnad från hos de läroämbetslösa samfunden, där meningsskiljaktigheter leder antingen till kompromiss eller splittring, eftersom ingen otvetydig auktoritet kan avgöra vem som har rätt.Symeonhttps://www.blogger.com/profile/00839844786845672814noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4642532535184854887.post-62843776862946091292008-05-12T12:33:00.000+02:002008-05-12T12:33:00.000+02:00Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.Symeonhttps://www.blogger.com/profile/00839844786845672814noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4642532535184854887.post-36823111854130965472008-05-12T11:57:00.000+02:002008-05-12T11:57:00.000+02:00Tuve skriver:"Av frukten skall vi döma och splittr...Tuve skriver:<BR/>"Av frukten skall vi döma och splittring är en rutten frukt... "<BR/><BR/>Vad säger det om den gamla tvistefrågan om biskopen av Roms ställning?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4642532535184854887.post-45076390821268882792008-05-12T09:11:00.000+02:002008-05-12T09:11:00.000+02:00AreDu skrev "Så kom reformasjonen og trykkekunsten...Are<BR/>Du skrev "Så kom reformasjonen og trykkekunsten i en forunderlig koordinasjon."<BR/><BR/>Jag skulle hellre säga att reformationen med dess idéer troligtvis aldrig kommit till stånd utan tryckkonsten... Skulle du kunnat tänka dig att idén med biblar åt alla skulle varit realiserbar innan boktryckarkonsten? <BR/><BR/>Vad man får ha i åtanke är att bibeln primärt skrevs för att läsas i gudstjänsterna. Före boktryckarkonsten, då böcker var något synnerligen exklusivt, hade inte ens alla präster tillgång till biblar, utan hade troligtvis enbart mässböcker. Kristendomen har spridits muntligt i alla tider och görs så fortfarande, även bland protestanter. Det är väl bara gideoniterna som enbart går in för att sprida kristendomen genom distribution av biblar, utan någon muntlig förklaring eller kommentering. Alla de fri-/protestantiska kyrkor jag besökt har ägnat den muntliga delen av gudstjänsten, där någon talar/predikar, en stor del...<BR/><BR/>Med facit i hand får man väl ändå konstatera att det inte varit enbart av godo att bibeln har satts i var mans hand, och att översättningen av bibeln har blivit "var mans" möjlighet... Det har ju knappast lett till större enhet om vad som är sanning... Jag skulle säga att tillgängligheten av biblar i kombination med protestantismens idéer är den största katastrofen (i betydelsen katastrofal splittring och oenighet, inte minst INOM protestantismen) som hänt kristendomen! Och det är inte det faktum att biblar blivit tillgängliga som är orsaken till att det blivit katastrof... Tillgängligheten till biblar är något fundamentalt gott... Det är inställning till det skrivna Ordet och till den enskildes förmåga (m a o protestantismen) som är orsaken... Av frukten skall vi döma och splittring är en rutten frukt... <BR/><BR/>Jag skulle tro att det idag finns flera svenska översättningar av bibeln som är fundamentalt olika i centrala delar. Jehovas vittnens bibelöversättning är ju bara ett extremexempel, det finns många protestantiska översättningar som i praktiken också gör våld på sanningen. Även bibel200 (bibeln.se) kan nog anses vara rätt tveksam i vissa avseenden. Vilken av alla dessa översättningar skall den enskilde protestanten lita på? <BR/><BR/>Allt gott!Tuvehttps://www.blogger.com/profile/03153147396938592733noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4642532535184854887.post-36243630003729727282008-05-12T03:07:00.000+02:002008-05-12T03:07:00.000+02:00Lars Flemström sa:Dessvärre har det framkommit så ...Lars Flemström sa:<BR/>Dessvärre har det framkommit så mycket fördomar bland katoliker mot protestanter, att det kan bli ett hinder för enhet.<BR/><BR/>Det finns ingen luthersk bibelkanon. Det finns ingen dogm om Luthers ofelbarhet. <BR/><BR/>Aletheia är ingen frikyrklig, utan snarare än antikyrklig och antikristlig blogg. Frikyrkomedlemmarna är, med sina fel och brister, kristna! Aletheia angriper alla kristnas gemensamma tro, under täckmantel att representera ursprunligt pingströrelsetradition. <BR/><BR/>Innan han blev exkommunicerad var inte Luther någon utanför kyrkan, och ej heller en katolsk lekman vem som helst. Han var präst, professor i teologi och utsedd talesman för sin klosterorden. Vad tror ni läroämbetet grundar sina tolkningar på? De lyssnar väl ändå på de experter och lärda personer som finns i kyrkan? <BR/><BR/>Det har aldrig varit Luthers mening att vem som helst, enskilt, tolkar kristendomen. Detta tillhör inte heller frikyrkotraditionen. Läran om det allmänna prästadömet avser ett kollektiv, men detta kollektiv är en avsöndrad del av kyrkan. Annars är det en slående likhet mellan katolikers och frikyrkomedlemmars tro på den heliga Andes vägledning.<BR/><BR/>Mot den frikyrkliga folkrörelsetraditionen står extremprotestantiska rörelser made in USA och deras självutnämnda profeter. Jag skrev inte att trion som står bakom Aletheia anser sig vara profeter, men ibland uppträder de som om de vore det. Och de upplåter rikligt med utrymme och ger frikostig reklam åt personer som verkligen uppträder som om de vore Gud inkarnerad, exempelvis hatpredikanten Lars Enarson.<BR/><BR/>För mig som lutheran är detta en avsykvärd avgudadyrkan, när man uppträder som om man vore Gud och de egna orden Guds ord, att dyrka sig själv som en gud, och förföra andra människor att göra det.<BR/><BR/>L FAnonymousnoreply@blogger.com