tag:blogger.com,1999:blog-4642532535184854887.post341671037383977232..comments2023-10-12T12:27:54.120+02:00Comments on Fides Catholica: Forum: auktoritet och ofelbarhetSymeonhttp://www.blogger.com/profile/00839844786845672814noreply@blogger.comBlogger86125tag:blogger.com,1999:blog-4642532535184854887.post-22268878779371123902008-06-09T15:28:00.000+02:002008-06-09T15:28:00.000+02:00Aha,mycket bra! Tack!Aha,<BR/>mycket bra! Tack!Helenahttps://www.blogger.com/profile/05338359763815292211noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4642532535184854887.post-88726144599590066302008-06-09T15:10:00.000+02:002008-06-09T15:10:00.000+02:00"I det nödvändiga enhet, i det tvivelaktiga frihet..."I det nödvändiga enhet, <BR/>i det tvivelaktiga frihet,<BR/>i allt kärlek."Tedhttps://www.blogger.com/profile/05328871932449864249noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4642532535184854887.post-85776459770570279612008-06-09T14:47:00.000+02:002008-06-09T14:47:00.000+02:00Ted,Skulle du kunna översätta citatet från Augusti...Ted,<BR/>Skulle du kunna översätta citatet från Augustinus för en latinsk illitterat? Förstår bara några ord...Helenahttps://www.blogger.com/profile/05338359763815292211noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4642532535184854887.post-78296705948950125982008-06-09T14:43:00.000+02:002008-06-09T14:43:00.000+02:00"It is not given to Catholics to rant and fight, r..."It is not given to Catholics to rant and fight, rather we are given surrender. When we put off our selfishness, when at last we defeat the 'fat relentless ego', we come to know something of the God Who put off His divinity to die on a tree. Despite the warped hierarchy of this world we come to act in a manner that makes the Creator's sense: we learn at last how surrender is might."<BR/><BR/>Jag tycker att detta citat ger en annan syn på det hele, om autoritet och ett katolskt förhållningssätt.Tedhttps://www.blogger.com/profile/05328871932449864249noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4642532535184854887.post-71817885468619615292008-06-09T13:46:00.000+02:002008-06-09T13:46:00.000+02:00Jag tycker inte att det är att ta ansvar för sin f...Jag tycker inte att det är att ta ansvar för sin församling, om en präst bara lämnar den i sticket, för att han sätter sin egen frälsning före församlingens. Detta kan i någon mån även gälla oss som inte är präster.<BR/><BR/>Jag kan rekommendera en liten skrift, som har skrivits av två framstående lutherska teologer, Sven-Erik Brodd och Ola Tjörholm, professor i eklesiologi i Uppsala resp Stavanger. De diskuterar om inte reformationens mål nu är uppnådda, och om vi inte som en konsekvens av detta bör arbeta för en återförening.<BR/><BR/>Vad jag velat visa med mina förklaringar av luthersk teologi, är inte att katoliker bör bli lutheraner,utan att skillnaderna mellan katolsk och "reformerad" luthersk tro numera är så små, att det inte är något oöverstigigt hinder för lutheraner att acceptera den katolska läran fullt ut. Men därmed ställs ju svåra frågor om helt indivuduella konversioner eller någon form av masskonversion. <BR/><BR/>I övrigt avstår jag från att besvara frågorna, då de avviker för mycket från debattämnet. Om Bengt samtycker kanske jag gör ett förklarande inlägg av mina idéer om utveckling av ekumeniken med sikte på återförening på hans blogg (www.katolsktfonster.se/forum).<BR/><BR/>L FAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4642532535184854887.post-56192636040321696732008-06-09T11:12:00.000+02:002008-06-09T11:12:00.000+02:00"In necessariis unitas, In dubiis libertas, In omn..."In necessariis unitas, <BR/><BR/>In dubiis libertas, <BR/><BR/>In omnibus autem caritas."<BR/><BR/><BR/>I allt kärlek. <BR/><BR/>Ville bara påminna om vad Augustinus sade.Tedhttps://www.blogger.com/profile/05328871932449864249noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4642532535184854887.post-71116390206671284632008-06-09T09:49:00.000+02:002008-06-09T09:49:00.000+02:00LF,Jag måste säga att jag inte riktigt förstår mig...LF,<BR/>Jag måste säga att jag inte riktigt förstår mig på dig och vad du egentligen vill få fram här.<BR/><BR/>Det känns lite olustigt att indirekt bli beskylld för sekterism p.g.a. min svenska bakgrund. <BR/>Omvänd främmlingsfientlighet? (haha, lite skämtsamt ;) )<BR/><BR/>Många svenskar är rädda för katolska kyrkan. Varför?<BR/><BR/>Jag tror du missförstår bloggägarna om du antar (halmgubben som tittar ut? ;) )att de inte ser till den tro som finns inom SvK och hur dessa människor marginaliseras.Helenahttps://www.blogger.com/profile/05338359763815292211noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4642532535184854887.post-6861543788159813312008-06-09T09:44:00.000+02:002008-06-09T09:44:00.000+02:00D u får svar på frågan men upprepar den hela tiden...D u får svar på frågan men upprepar den hela tiden ändå. Naturligtvis finns inget "ofelbart" uttalande om återföreing med Svenska kyrkan! Just nu pågår diskussioner med de 400 000 anglikaner som lämnat sin kyrka och förenas i det som kallas Traditional Anglican Communion. Från Rom meddelas att övergångar bör ske på individuell basis.<BR/><BR/>Särskilt svårt lär det väl inte vara att bli katolik. Man går en kurs, har några samtal med en präst...Så finns det vissa krav när det gäller hur man lever etc, det där vet prästerna. Men jag förstår inte vad det är för vakthundar som LF talar om. Kommer man in med egna idéer om hur kyrkan bör vara, så kan det vara svårt. Annars hindras ingen, så länge man ser det är en kallelse.<BR/><BR/>Visst är det värt att beundra de som vidmakthållit katolskt fromhetsliv i SvK. Men kom också ihåg, att så fort man blivit upplyst om sanningen så bör man ta konsekvenserna av detta. <BR/><BR/>Angånde kyrkorummen: LF, du skrev: "Antalet katolska kyrkor skulle över en natt mångdubblas från ett 30-tal till c:a 5 000!" Förklara detta, tack!<BR/><BR/>(Jag förstår inte varför du åberopar andra bloggar och tillskriver mig andra signaturer. Försök vårda debatten!)Acreatorhttps://www.blogger.com/profile/16853160700612615052noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4642532535184854887.post-66460104289176773162008-06-08T22:58:00.000+02:002008-06-08T22:58:00.000+02:00Josef Imberg, kyrkoherde i Fröderyd, Växiö stift, ...Josef Imberg, kyrkoherde i Fröderyd, Växiö stift, valde själv att gå i landsflykt sedan han 1963 dömts för tjänstefel för sin vägran att ta upp kollekt till en stiftelse som arbetade för kvinnliga präster. Flera fällande domar förekom under 1900-talet mot präster som vägrade viga frånskiljda till nya äktenskap. Hur många Svk-präster som dömts under 1900-talet för katolska inslag i liturgi eller predikan, vet jag inte, däremot att det har förekommit flera åtal och även en anmälan för "katolicism" så sent som under 1990-talet. Vad som gör mig ledsen och bedrövad är hur lätt vissa katoliker har att stämpla den kämpande delen av Svenska kyrkan, som varit beredd att lida för sin tro, och t.o.m. kallar denna tro osund lära.<BR/><BR/>L FAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4642532535184854887.post-85928695452574247862008-06-08T22:06:00.000+02:002008-06-08T22:06:00.000+02:00Eftersom den som krävde återgång till debattämnet,...Eftersom den som krävde återgång till debattämnet, själv drar iväg från debattämnet, föreslår jag en särskild debatt om sekterismen i det svenska stiftet av Kk.<BR/><BR/>acreator upprepar sina teser från en annan blogg, där han skrev under en annan signatur, bl a att katolska präster i Sverige brukade säga till potentiella konvertiter "Kom igen om ett år, som du fortfarande är intresserad".<BR/><BR/>Handlar det om en kvalitetsbedömning av konvertiteter, som har anbefallts i ett ofelbart beslut av högsta instans av Kk?<BR/><BR/>Nej, det ett "ofelbara" beslutet togs av Sveriges riksdag under 1800-talet. Samtidigt som man införde formell rätt (dissenterlagen 1873) för svenska medborgare att gå med i "utländskt trossamfund", infördes stränga straff för religiös påverkan av svenska medborgare att ifrågasätta Svenska kyrkans lära.<BR/><BR/>Den svenska lagen satte effektivt stopp för snabbkonversioner. De katolska prästerna måste bevisa inför åklagaren att varje konversion var helt och hållet den enskildes eget initiativ på grund av stark övertygelse under en lång betänketid.<BR/><BR/>Denna lag var fortfarande införd i lagboken för 1930, och troligen ända t.o.m år 1951. Detta ställde till problem inte bara för de katolska prästerna, utan även för åtskilliga Svk-präster, som riskerade åtal för katolska inslag i gudstjänsten.<BR/><BR/>Då vaktes porten till katolska kyrkan av svensk polis. Nu av självutplacerade katolska vakthundar, som ser ett egenvärde i att göra porten trång.<BR/><BR/>L FAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4642532535184854887.post-77923868058332878922008-06-08T21:06:00.000+02:002008-06-08T21:06:00.000+02:00HilaronSkrev du inte att du hade viktigare saker a...Hilaron<BR/>Skrev du inte att du hade viktigare saker att göra? För mig är hela dagen förstörd. Hur kan du ställa ett oöversatt engelskt ord mot ett svenskt ord med samma betydelse? <BR/><BR/>Jakob<BR/>Jag vill helst slippa debatt om invandringen.<BR/><BR/>Antal medlemmar, som saknar invandrarbakgrund, i det svenska stiftet av Katolska kyrkan är ungefär en kvarts procent av medlemsantalet i Svenska kyrkan.<BR/><BR/>Finns det något auktoritativt uttalande av katolska kyrkan att den inte vill återförenas med den svenska kyrkan? Biskopen? Påven? Är det ett ofelbart beslut?<BR/><BR/>(Tolka inte in någonting som jag inte har skrivit, tack!) <BR/><BR/>Sedan gör du ett par präktiga halmgubbar:<BR/><BR/><B>Jag</B> har inte sagt att vi ska ha gemensamma kyrkorum "som förvaltas av Svenska kyrkan".<BR/><BR/><B>Jag</B> har inte sagt att ett återinförande av de kyrkliga kommunerna, med deltagande och rösträtt för alla kristna, är detsamma som en sammanslagning av samfunden till ett enda ("Återförening" i i sammanhanget lite otydligt.), men det skulle underlätta.<BR/><BR/>L FAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4642532535184854887.post-68039271731029631192008-06-08T19:45:00.000+02:002008-06-08T19:45:00.000+02:00LF:Jag känner inte heller igen bilden av Katolska ...LF:<BR/><BR/>Jag känner inte heller igen bilden av Katolska Kyrkan i Sverige som inåtvänd, det finns många ekumeniska sammanhang där vi är representerade, bl a Sveriges kristna råd.<BR/>Och det faktum att vi har en svensk biskop visar vi inte bara är en "invandrarkyrka", jag är själv invandrare men kan fler hymner från Cecilia än hymner från mitt eget hemland.<BR/>Jag ber mina böner på svenska, besökte ofta den helige Eriks reliker när jag studerade i Uppsala. Den Katolska Kyrkan i Sverige har jag upplevt som svensk, och har därför gett min katolicism en svensk prägel.<BR/><BR/>Sedan är jag lite förvirrad, du säger att vi ska ha gemensamma kyrkorum som förvaltas av Svenska kyrkan, men anklagar oss för att inte vilja återförenas för att vi inte vill detta, hur skulle ditt förslag vara någon verklig återförening, där alla går till samma eukaristi och tillhör samma Kyrka vars konkreta gestalt utgörs av påven och biskoparna i gemenskap med honom? Hur kopplar du samman dessa två ting?Jacobhttps://www.blogger.com/profile/09949155146543451993noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4642532535184854887.post-5081760007453334872008-06-08T19:43:00.000+02:002008-06-08T19:43:00.000+02:00Till alla som är intresserade av våra fäders defin...Till alla som är intresserade av våra fäders definition av katolicitet:<BR/><BR/>"Wheresoever the bishop shall appear, there let the people be, even as where Jesus may be, there is the <I>universal</I> [katholike] Church." St. Ignatius<BR/><BR/>"We say that both in substance and in seeming, both in origin and in development, the primitive and Catholic Church is the only one, agreeing as it does in the <B>unity</B> of one faith" Clement of Alexandria<BR/><BR/>Katolicitet förutsätter sund lära.<BR/><BR/>Läs vidare på: http://www.newadvent.org/cathen/03449a.htmAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4642532535184854887.post-33630691173390663862008-06-08T19:35:00.000+02:002008-06-08T19:35:00.000+02:00Hilaron, som först vill återgå till debattämnet oc...Hilaron, som först vill återgå till debattämnet och sedan själv försöker föra en helt annan diskussion, har nu gjort en effektfull sorti.<BR/><BR/>Ett exempel på straw man-argumentation är när Hilaron påsår att min defintion av ordet katolicietet skiljer sig "ganska avsevärt" från hans/hennes. Men det kan ju bero på att Hilaron själv har en annan än gängse defintion.<BR/><BR/>Efter att ha surfat rung, och bl a läst vad "Fraga prasten" (som väl ändå får anses vara en offickell röst för det katolska biskopsämbetet i Sverige) skriver, konstaterar jag att jag inte missförstått vad detta ord betyder.<BR/><BR/>Det är alltså samma defintion som hos biskop Gustaf Aulén, när han lancerade begreppet "allmännelig". Ordet "katolsk" hade då en alltför negativ belastning för att kunna användas i det dåtida Sverige, men betydelsen är densamma.<BR/><BR/>Enbart pga vetskapen om att jag är medlem i Svenska kyrkan, tillskrivs jag av Hilaron åsikter som jag inte har, men kanske stämmer med en del nutida liberalteologers omdefiniering av gamla begrepp.<BR/><BR/>När jag velat visa hur den lutherska kyrkan i bl a Sverige närmast sig den katolska i början och mitten av 1900-talet, med återförening som hägrande mål, har syftet varit att det inte är något stort steg för oss om är uppvuxna i DEN traditionen i den lutherska kyrkan, att acceptera den katolska läran fullt ut.<BR/><BR/>Häremot uppträder katolska vakthundar, som Johan Stenberg skrev, som kräver avståndstagande från en massa halmgubbar som de har hittat på själva.<BR/><BR/>Det är iofs riktigt att katoliciteten inte har att göra med storleken, men VILJAN att bli en <B>allomfattande</B> kyrka måste dock finnas.<BR/><BR/>L FAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4642532535184854887.post-50742507412602158252008-06-08T17:18:00.000+02:002008-06-08T17:18:00.000+02:00Lars F: Detta blir min sista kommentar till dig, s...Lars F: Detta blir min sista kommentar till dig, som jag utlovat. Tack för att du visat sådan ovilja till diskussion, det gör att jag får tid till viktigare ting.<BR/><BR/>Om jag anför "straw man"-argument så skulle det ju inte vara så svårt för dig att påvisa hur de är det. Detta gör du inte, varför jag tvivlar på att din bedömning är riktig.<BR/><BR/>Om vi ska kunna föra en resonlig diskussion, så måste vi först enas om premisserna. Din definition av katolicitet skiljer sig ganska avsevärt från min, således ter det sig svårt att komma vidare innan vi har en gemensam förståelse på detta område. Men eftersom du var ovillig att försöka klura ut en sådan gemensam förståelse, så lämnar vi nu diskussionen helt.<BR/><BR/>Att Kyrkan är "inåtvänd" i för hög grad är inget som jag vare sig kan bekräfta eller förneka. Jag tror definitivt att vi måste träffas och att vi måste arbeta för att bryta den boja som splittringen är, men för mig framstår det som ren spekulation och utopitänkande att tro att det skulle vara möjligt att förena Svk och dkK under rådande omständigheter och på de premisser du framför.<BR/><BR/>Jag ber dig återigen att upphöra med ditt sekteristiska beteende. Hur förväntar du dig att människor ska lyssna när du ropar "sekt" om de du försöker tala med?<BR/><BR/>Till övriga ber jag om ursäkt för att jag har närt en destruktiv diskussion.<BR/><BR/>Herrens frid!<BR/>DavidAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4642532535184854887.post-51768179121857300672008-06-08T17:00:00.000+02:002008-06-08T17:00:00.000+02:00hilaronDu diskuterar inte med mig. Du diskuterar m...hilaron<BR/>Du diskuterar inte med mig. Du diskuterar med en s k halmgubbe, som du själv har gjort.<BR/><BR/>Det finns andra katoliker, som faktiskt klagar på att Kk (i Sverige) är alltför inåtvänd. T o m biskop Anders har förmanat och uppmanat, som han sa, "Upp ur katakomberna".<BR/><BR/>Det är meningslöst att ens försöka föra en debatt med dig, när du även gjort en halmbubbe av ordet katolicitet. Du försöker hela tiden hitta på skillnader, som inte finns, mellan Kk och oss inom Svk som vill ha en återförening med så stora delar som möjligt av Svk. <BR/><BR/>Efter att ha mött denna ovilja att se en katolsk tro hos utomstånde under flera år, kallar jag det vad jag vill.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4642532535184854887.post-82215973684368537902008-06-08T16:31:00.000+02:002008-06-08T16:31:00.000+02:00Observera att jag är starkt för ekumenik, de krist...Observera att jag är starkt för ekumenik, de kristnas enhet, och anser att varje dag av fortsatt splittring är en syndens avgrundsdjup. Men de kristnas enhet kan inte nås om den baseras på kompromiss om uppenbarad Sanning.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4642532535184854887.post-76911485348753184742008-06-08T16:27:00.000+02:002008-06-08T16:27:00.000+02:00Lars F: Återigen ber jag dig att inte kalla katols...Lars F: Återigen ber jag dig att inte kalla katolska Kyrkan för en sekt. Jag kommer inte svara en gång till om du gör det.<BR/><BR/>När du säger "katolska Kyrkan i Sverige" och "katolska Kyrkan i Polen" så visar du på en uppfattning om Kyrkan som är fullkomligt främmande för mig. Kyrkan splittras inte på basis av geografi, utan på basis av faktiska läromässiga skillnader. Det finns inga läromässiga skillnader gällande sådant som är fastställt mellan katolska Kyrkan i Europa eller Sydamerika eller Asien. Det är det viktiga, det är beviset på katolicitet.<BR/><BR/>Den grundläggande frågan jag ställde mig innan jag synligt började närma mig katolska Kyrkan var: är katolska Kyrkans självbild sann, dvs. är Hon verkligen Kristi Kyrka med befogenhet att uttala sig som Kristi Kyrka? Hade svaret varit nej hade jag sökt mig någon annanstans.<BR/><BR/>Frågor om vilket samfund som är "folkkyrka" är fullkomligt irrelevant för mig. Katolicitet handlar inte om att vara "allmänhetens" kyrka, utan om att vara den <I>universella och apostoliska</I> Kyrkan, oavsett storlek (eller var inte urkyrkan katolsk, då den inte inneslöt alla judar?).<BR/><BR/>Det är inte heller "katolska Kyrkan i Sverige" som "markerar distans" mot andra kristna. Katolska Kyrkan är inte beredd att kompromissa om den uppenbarade Sanningen för en rökridå av "enhet". Det skulle vara oärligt och falskt. Den enda sanna enheten kan komma genom Guds helgelse av oss, genom Guds verk. Allt annat är människoverk.<BR/><BR/>Herrens frid!<BR/>DavidAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4642532535184854887.post-69811743764110591302008-06-08T16:22:00.000+02:002008-06-08T16:22:00.000+02:00hilaronNär jag själv skrivit att jag kanske har ut...hilaron<BR/>När jag själv skrivit att jag kanske har uttryckt mig otydligt, och förtydligat vad jag menar, vill jag slippa beskyllas för att <BR/>"blanda ihop vad som kan beslutas vara ofelbart och vad som inte kan det".<BR/><BR/>Jag är dessutom ingen representant för den officiella Svenska kyrkan idag, utan snarare för de rörelse inom Svk i början och mitten av förra seklet som ville återupprätta Svk som en del av den universella kyrkan som leds av biskopen av Rom. <BR/><BR/>Jag hade annars tänkt skriva lite om auktoritet, där somliga debattörer inte verkar förstå det lilla barnets vuxenauktoritet och den vuxnes val av auktoriter. och i vilken utsträckning det ena står i motsättning till det andra. <BR/><BR/>L FAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4642532535184854887.post-5420021753479118892008-06-08T15:51:00.001+02:002008-06-08T15:51:00.001+02:00HilaronI så fall vore det också passande att sluta...Hilaron<BR/>I så fall vore det också passande att sluta håna oss, som är medlemmar i Svenska kyrkan och göra oss kollektivt ansvariga för vad alla dess lemmar gör.<BR/><BR/>Det är ett sektbeteende att så tydligt markera distans till andra kristna. Och du kan väl ändå inte jämföra katolska kyrkan i Sverige med katolska kyrkan i Polen, som är en verklig folkkyrka? Läs vad Johan Stenberg skrev i denna spalt 3 juni, 2008 19:34.<BR/><BR/>L F<BR/><BR/><BR/><BR/>L FAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4642532535184854887.post-80706931013573440962008-06-08T15:51:00.000+02:002008-06-08T15:51:00.000+02:00HilaronI så fall vore det också passande att sluta...Hilaron<BR/>I så fall vore det också passande att sluta håna oss, som är medlemmar i Svenska kyrkan och göra oss kollektivt ansvariga för vad alla dess lemmar gör.<BR/><BR/>Det är ett sektbeteende att så tydligt markera distans till andra kristna. Och du kan väl ändå inte jämföra katolska kyrkan i Sverige med katolska kyrkan i Polen, som är en verklig folkkyrka? Läs vad Johan Stenberg skrev i denna spalt 3 juni, 2008 19:34.<BR/><BR/>L F<BR/><BR/><BR/><BR/>L FAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4642532535184854887.post-8654027083164680202008-06-08T15:33:00.000+02:002008-06-08T15:33:00.000+02:00Lars F: Vad jag finner anmärkningsvärt är att du h...Lars F: Vad jag finner anmärkningsvärt är att du hånar den katolska Kyrkan i Sverige som en "frikyrkosekt". Jag ber dig vänligt men bestämt att inte göra det.<BR/><BR/>Sedan verkar du blanda ihop vad som kan beslutas vara ofelbart och vad som inte kan det. Yttre handlingar har aldrig förklarats vara "ofelbara", det hör inte riktigt till depositum fidei. Sedan har det även tidigare framkommit att Kyrkan <I>uttryckligen inte</I> anser att allt som Hennes medlemmar gör är ofelbart, vad skulle då Kyrkan fylla för funktion? Att Kyrkan är kapabel att trovärdigt utlägga och försvara Tron är inte logiskt bundet till någon slags absolut rättfärdighet hos dess lemmar.<BR/><BR/>Herrens frid!<BR/>DavidAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4642532535184854887.post-40852486533055361312008-06-08T15:18:00.000+02:002008-06-08T15:18:00.000+02:00Finns det några ofelbara instanser vad gäller den ...<I>Finns det några ofelbara instanser vad gäller den kristna Tron?</I><BR/><BR/>Detta är en filosofisk fråga. Om hela kyrkan har haft fel hela tiden i centrala lärofrågor, så är kristendomen en falsk religion.<BR/><BR/><I>Vilken auktoritet har de ekumeniska koncilierna?</I><BR/><BR/>Men kyrkan är inte hel. Den är splittrad. För att ett beslut ska vara auktoritativt vägledande, måste det ha föregåtts av en diskussion i hela kyrkan, och därför är de ekumeniska koncilierna betydelsefulla.<BR/><BR/><I>Vart ska de kristna vända sig för att hitta säkert tillförlitliga svar på frågor om vad som utgör den sanna Tron?</I> <BR/><BR/>Man frågar naturligtvis den präst eller pastor som man har största förtroendet för, som förkunnare av den sanna Tron. Ett litet barn kanske frågar sina föräldrar. Det här kommer ni aldrig runt.<BR/><BR/><I>Sådant som fastslås av ekumeniska koncilier, påven eller Troskongregationen kan vara bindande antingen som ordningsfrågor (dessa beslut kan ändras) eller som trosfrågor (gäller för all framtid).</I> <BR/><BR/>Jag har aldrig ifrågasatt att ordningsfrågor är bindande, så länge de inte är upphävda eller dispens inte har getts. Jag har nog uttryckt mig otydligt, när jag frågat om det finns bindande beslut som hindrar åteerförening etc. <BR/><BR/>I en del fall av motstånd finns säkert inga bindande beslut, utan motståndet beror på enskilda debattörers subjektiva uppfattningar, exempelvis att man är så förgad av sin egen upplevelse av katolska kyrkan i Sverige som en liten frikyrka för i huvudsak invandrare, att man mostätter sig alla förslag som skulle kunna ändra på detta. I andra fall krävs kanske nationella dispenser under en övergångstid. <BR/><BR/>Det är ju ganska anmärkningsvärt att katolska kyrkan i slutet av 1500-talet valde krig, vilket ledde till det blodigaste slaget i de svenska inbördeskrigens historia (slaget vid Stångebro 1598) i stället för en diplomatisk lösning med Johan III 20 år tidigare i form av tillfälliga nationella dispenser. Var detta ett ofelbart beslut? <BR/><BR/>Tvärtom ser man att Kk historiskt har gjort katastrofala felbedömningar när det gäller just Sverige. <BR/><BR/>L FAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4642532535184854887.post-482465797789644702008-06-08T15:07:00.000+02:002008-06-08T15:07:00.000+02:00Lars F: Nej, ämnet som diskuteras är inte vilka be...Lars F: Nej, ämnet som diskuteras är inte <I>vilka</I> beslut som Kyrkan betraktar som ofelbara och bindande, utan <I>på vilka grunder</I> Hon kan göra sådana uttalanden. Ämnet som var ämnat att diskuteras var inte heller ekumenik, en fråga som bör tas separat och inte som en "underdiskussion" till detta ämne – och jag skulle nog undvika att använda begreppet "utveckling" som självevident sant om det förslag du diskuterar, då ditt förslag i mina öron låter som ett hinder för ekumeniken snarare än tvärtom (men detta var ju inte ämnet så låt oss undvika det).<BR/><BR/>Herrens frid!<BR/>DavidAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4642532535184854887.post-48562585905806600142008-06-08T13:54:00.000+02:002008-06-08T13:54:00.000+02:00Det hör till ämnet om det finns några bindande bes...Det hör till ämnet om det finns några bindande beslut som hindrar utvecklingen av ekumeniken t ex som jag diskuterat, om det finns några bindande beslut som hindrar Kk att bli mer etablerat i det svenska samhället, samt om det finns några bindande beslut som hindrar en kollektiv återförening med de delar av Svk som uppfattar sig själva som katoliker.<BR/><BR/>L FAnonymousnoreply@blogger.com